Finalisté 6. ročníku
RNDr. Miroslav Jílek, Ph.D.
Vystudoval
Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Několik let učil
matematiku a fyziku na Gymnáziu Přípotoční v Praze, v současnosti
působí jako učitel na Gymnáziu Polička, které sám vystudoval. Ve své
výuce dbá na propojení fyziky a fyzikálních experimentů s moderními
digitálními prostředky. Zkušenosti s využitím technologií ve výuce
sdílí nejen na oborových konferencích, ale také jako vedoucí
regionálního centra Elixíru do škol v Poličce. Věnuje se také péči o nadané studenty – na své domovské škole založil projekt SUMEC
(Scientific Ultimate Meeting of Champions), který podporuje řešitele
přírodovědných, matematických a technických soutěží a projektů.
Mgr. Pavel Jirman
Absolvoval studium
učitelství fyziky a občanské výchovy na Technické univerzitě v Liberci a tamtéž i rozšiřující studium učitelství informatiky. Jako pedagog
působil na různých základních i vyšších školách v Liberci a Lomnici
nad Popelkou. V současnosti učí fyziku, občanskou výchovu a informatiku na
základní škole v Turnově. Jeho pedagogický přístup je založen na
hlubokém odborném zájmu, tvořivosti a schopnosti nadchnout žáky pro
technické a přírodovědné obory. Aktivně spolupracuje s řadou organizací
zaměřených na vzdělávání dětí i dospělých (například se
Vzdělávacím centrem Turnov, s organizací Elixír do škol či s Krajskou
vědeckou knihovnou v Liberci).
Mgr. Martina Nováková
Vystudovala obor
vychovatelství na Střední pedagogické škole v Mostě a učitelství pro
1. stupeň na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. V minulosti
působila na několika základních školách v Chomutově, v současnosti
učí fyziku a tělesnou výchovu na Střední škole a základní škole
Klášterec nad Ohří. Svoji výuku staví především na interaktivních
metodách, projektové práci a podpoře kritického myšlení. Kromě
pedagogických dovedností si u ní její žáci a kolegové cení zejména
citlivého a respektujícího přístupu. Dlouhodobě se věnuje prevenci
rizikového chování žáků a je také pravidelnou organizátorkou řady
školních i mimoškolních akcí, jako jsou soutěže, exkurze nebo
projektové dny. Je autorkou projektů, které přesahují
rámec školy.
Mgr. Iva Dostálová Sekaninová
Vystudovala učitelství
fyziky a technické výchovy na Ostravské univerzitě. Dvacet let působila v základním školství, poté nastoupila na VOŠ a SPŠE Olomouc, kde v současnosti vyučuje fyziku a výpočetní techniku. Od roku 2020 externě
vzdělává budoucí učitele technické výchovy na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ve své práci se snaží propojovat jednotlivé stupně
vzdělávání – od základních škol přes střední až po vysoké. Její
hodiny jsou založeny na experimentech, objevování a propojování teorie s praktickými zkušenostmi. Nebojí se aplikovat nové výukové trendy a moderní technologie. Zkušenosti předává i dalším pedagogům –
lektoruje kurzy zaměřené na fyzikální pokusy pro Krajské vzdělávací a informační centrum v Ostravě, Centrum celoživotního vzdělávání v Pardubicích a Národní pedagogický institut v Olomouci.
Mgr. Jaroslav Šmahel
Vystudoval Pedagogickou
fakultu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Od roku 2021 je
doktorandem na Katedře didaktiky fyziky MFF UK. Působil jako učitel
matematiky a fyziky na několika školách v Litvínově a Chomutově. V současnosti učí matematiku a fyziku na Gymnáziu Kadaň. Neustále hledá
nové způsoby, jak výuku zkvalitnit. Na své domovské škole proto již
čtvrtým rokem rozvíjí a aplikuje metodu učení s využitím mentorů, v rámci které do výuky zapojuje nadané žáky. Je také autorem a realizátorem nové formy obhajob maturitních prací z fyziky, která je
založena na laboratorních experimentech. Kromě výuky se aktivně věnuje
práci s křesťanskou mládeží. V minulosti byl ředitelem
misijně-vzdělávacího projektu v Jižním Súdánu.
Mgr. Adam Šťastný
Vystudoval učitelství
matematiky a fyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Jako
pedagog působil na Gymnáziu Brno, v současnosti učí na Mendelově
gymnáziu Opava, které sám vystudoval. Jeho přístup se zakládá na vysoké
odbornosti, ale především na obrovském nadšení, kreativitě a otevřenosti
novým přístupům. Kromě své domovské školy působí také jako
dobrovolník na příměstských táborech, lektor fyzikálně zaměřených
workshopů a organizátor metodických setkávání pedagogů z Opavska. O roku 2022 je vedoucím létajícího centra Elixíru do škol v Opavě
zaměřeného na vzdělávání pedagogů ZŠ a SŠ v oblasti
přírodních věd.