Finalisté 6. ročníku

RNDr. Miroslav Jílek, Ph.D.

Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Několik let učil matematiku a fyziku na Gymnáziu Přípotoční v Praze, v současnosti působí jako učitel na Gymnáziu Polička, které sám vystudoval. Ve své výuce dbá na propojení fyziky a fyzikálních experimentů s moderními digitálními prostředky. Zkušenosti s využitím technologií ve výuce sdílí nejen na oborových konferencích, ale také jako vedoucí regionálního centra Elixíru do škol v Poličce. Věnuje se také péči o nadané studenty – na své domovské škole založil projekt SUMEC (Scientific Ultimate Meeting of Champions), který podporuje řešitele přírodovědných, matematických a technických soutěží a projektů.

Mgr. Pavel Jirman

Absolvoval studium učitelství fyziky a občanské výchovy na Technické univerzitě v Liberci a tamtéž i rozšiřující studium učitelství informatiky. Jako pedagog působil na různých základních i vyšších školách v Liberci a Lomnici nad Popelkou. V současnosti učí fyziku, občanskou výchovu a informatiku na základní škole v Turnově. Jeho pedagogický přístup je založen na hlubokém odborném zájmu, tvořivosti a schopnosti nadchnout žáky pro technické a přírodovědné obory. Aktivně spolupracuje s řadou organizací zaměřených na vzdělávání dětí i dospělých (například se Vzdělávacím centrem Turnov, s organizací Elixír do škol či s Krajskou vědeckou knihovnou v Liberci).

Mgr. Martina Nováková

Vystudovala obor vychovatelství na Střední pedagogické škole v Mostě a učitelství pro 1. stupeň na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. V minulosti působila na několika základních školách v Chomutově, v současnosti učí fyziku a tělesnou výchovu na Střední škole a základní škole Klášterec nad Ohří. Svoji výuku staví především na interaktivních metodách, projektové práci a podpoře kritického myšlení. Kromě pedagogických dovedností si u ní její žáci a kolegové cení zejména citlivého a respektujícího přístupu. Dlouhodobě se věnuje prevenci rizikového chování žáků a je také pravidelnou organizátorkou řady školních i mimoškolních akcí, jako jsou soutěže, exkurze nebo projektové dny. Je autorkou projektů, které přesahují rámec školy.

Mgr. Iva Dostálová Sekaninová

Vystudovala učitelství fyziky a technické výchovy na Ostravské univerzitě. Dvacet let působila v základním školství, poté nastoupila na VOŠ a SPŠE Olomouc, kde v současnosti vyučuje fyziku a výpočetní techniku. Od roku 2020 externě vzdělává budoucí učitele technické výchovy na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ve své práci se snaží propojovat jednotlivé stupně vzdělávání – od základních škol přes střední až po vysoké. Její hodiny jsou založeny na experimentech, objevování a propojování teorie s praktickými zkušenostmi. Nebojí se aplikovat nové výukové trendy a moderní technologie. Zkušenosti předává i dalším pedagogům – lektoruje kurzy zaměřené na fyzikální pokusy pro Krajské vzdělávací a informační centrum v Ostravě, Centrum celoživotního vzdělávání v Pardubicích a Národní pedagogický institut v Olomouci.

Mgr. Jaroslav Šmahel

Vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Od roku 2021 je doktorandem na Katedře didaktiky fyziky MFF UK. Působil jako učitel matematiky a fyziky na několika školách v Litvínově a Chomutově. V současnosti učí matematiku a fyziku na Gymnáziu Kadaň. Neustále hledá nové způsoby, jak výuku zkvalitnit. Na své domovské škole proto již čtvrtým rokem rozvíjí a aplikuje metodu učení s využitím mentorů, v rámci které do výuky zapojuje nadané žáky. Je také autorem a realizátorem nové formy obhajob maturitních prací z fyziky, která je založena na laboratorních experimentech. Kromě výuky se aktivně věnuje práci s křesťanskou mládeží. V minulosti byl ředitelem misijně-vzdělávacího projektu v Jižním Súdánu.

Mgr. Adam Šťastný

Vystudoval učitelství matematiky a fyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Jako pedagog působil na Gymnáziu Brno, v současnosti učí na Mendelově gymnáziu Opava, které sám vystudoval. Jeho přístup se zakládá na vysoké odbornosti, ale především na obrovském nadšení, kreativitě a otevřenosti novým přístupům. Kromě své domovské školy působí také jako dobrovolník na příměstských táborech, lektor fyzikálně zaměřených workshopů a organizátor metodických setkávání pedagogů z Opavska. O roku 2022 je vedoucím létajícího centra Elixíru do škol v Opavě zaměřeného na vzdělávání pedagogů ZŠ a SŠ v oblasti přírodních věd.